top of page
Writer's pictureShirley Leor

מוטיבציה אינה רק מילה. המפתח להצלחה: מוטיבציה גבוהה.Motivation is not just a word. The key to success: High Motivation.


מוטיבציה היא כוח מניע חשוב בחיינו, במיוחד כאשר מדובר בקבלת החלטות קריירה, השגת סיפוק ואושר בעבודה, ובניית רשת קשרים מקצועית. לא מעט שאלות עולות בושא המוטיבציה, כיצד ניתן לייצר, ואולי אף יותר – לשמר אותה לאורך זמן, אצלי ואצל אחרים. בחרתי להציג את השפעת המוטיבציה על מגוון היבטים הקשורים לקריירה ולחיים המקצועיים, תוך הסתמכות על תובנות מספרים כמו "Master Your Motivation" מאת Thibaut Meurisse ו-"The Art of Motivation" מאת Laido Ditmar, לצד לא מעט מאמרים מקצועיים בנושא וכמובן תובנות משמעותיות מאינספור שיחות עם מנהלים בדרגי ארגון שונים בחדר הליווי המקצועי שלי. אז למה המוטיבציה חשובה, ומהם הנושאים העיקריים המעסיקים אותנו בעיסוק בנושא המוטיבציה? מה ההבדל בין מוטיבציה פנימית וחיצונית? וכמובן, פרקטיקה. כיצד ניתן לעשות את זה בקלות ובפשטות, על כך ועוד, בשורות הבאות...

מוטיבציה היא הכוח הפנימי שמניע אותנו לפעולה ומשפיעה על האופן שבו אנו מקבלים החלטות קריירה. כאשר אנו מונעים ממוטיבציה פנימית, אנחנו נוטים לקבל החלטות מושכלות יותר, המבוססות על הערכים והשאיפות האישיות שלנו. מוטיבציה עוזרת לנו להגדיר מטרות ברורות ולפעול בהתאם, מה שמוביל לקבלת החלטות קריירה שמתאימות יותר לאינטרסים האישיים ולשאיפות שלנו. ציינתי את מרכיב המוטיבציה הפנימית, מכאן שישנה גם מוטיבציה חיצונית בה אגע מיד.... לדוגמה, אדם המונע ממוטיבציה פנימית ייתכן ויבחר קריירה בתחום שהוא נלהב לגביו, אפילו אם השכר אינו גבוה כמו בתחומים אחרים. זה עשוי להוביל לשביעות רצון ואושר גבוהים יותר בטווח הארוך. במקביל, מוטיבציה חיצונית, כמו תגמולים כספיים או הערכה חברתית, יכולה גם היא לשחק תפקיד חשוב בקבלת החלטות, אך חשוב להיזהר מאיזון נכון בין המניעים הפנימיים והחיצוניים.

דבר נוסף חשוב, מוטיבציה גבוהה קשורה לרמת סיפוק ואושר גבוהה בעבודה. כאשר אנו מונעים ממוטיבציה פנימית, אנו נוטים להרגיש סיפוק רב יותר מהעבודה שלנו, כי אנחנו מרגישים שהעבודה משמעותית ומספקת. מוטיבציה פנימית מקושרת לתחושות של הישגיות, עניין, והנאה מהתהליך עצמו, ולא רק מהתוצאה הסופית. מחקרים מראים שעובדים המונעים ממוטיבציה פנימית נוטים להיות מאושרים יותר בעבודתם, מה שמוביל לפרודוקטיביות גבוהה יותר, יצירתיות, ותחושת סיפוק כללית. מאידך, כאשר המוטיבציה העיקרית היא חיצונית, כמו שכר גבוה או תגמולים חומריים, הסיפוק והאושר בעבודה עלולים להיות זמניים ותלויים בהשגת המטרות החיצוניות.

אציין כי גורמים שונים יכולים לדכא מוטיבציה (שהיא מוטיבציה פנימית חזקה) בתהליך תכנון הקריירה, כמו חוסר בטחון עצמי, פחד מכישלון, לחצים חברתיים או משפחתיים, וסביבת עבודה לא תומכת. כדאי לזהות ולהתגבר על גורמים אלה, חשוב לבצע הערכה עצמית כנה ומעמיקה. בנוסף, גם אם הגעת לתהליך ברמת מוטיבציה פנימית מאוד גבוהה, ובמהלכו נאמר לך משהו (אפילו בלי כוונת תחילה פוגענית) המשרת את האינטרס של האחר אבל לא את שלך, יש אפשרות משמעותית שרמת המוטיבציה שלך בכיוון התפקיד /או הארגון הספציפי ו/או עולם התוכן בו ביקשת לצמוח ולהתמקצע, תרד. כאשר מגיעים גורמים מעכבים, ניתן להשתמש בשיטות כמו מדיטציה, יומני מחשבות, או עבודה עם מאמן קריירה על מנת לזהות אותם, להפחית ולטפל בהם. לאחר זיהוי הגורמים, ניתן לפעול לשינוי דפוסי מחשבה שליליים, לחזק את הבטחון העצמי, ולבנות תוכנית פעולה שתכלול צעדים קטנים וברורים להשגת מטרות הקריירה.

מוטיבציה גבוהה יכולה להיות כוח מניע רב עוצמה בבניית רשת קשרים מקצועית. אנשים מונעים נוטים להיות יותר פעילים ברשתות חברתיות מקצועיות, להשתתף בכנסים וסדנאות, ולהיות פתוחים לשיתופי פעולה מקצועיים. מוטיבציה יכולה לעודד אותנו להיות יוזמים ולהכיר אנשים חדשים, לשאול שאלות, וללמוד מניסיונם של אחרים. בנוסף, מוטיבציה פנימית עוזרת לנו להתמקד בבניית קשרים אמיתיים ומשמעותיים, ולא רק ברכישת קשרים שטחיים. קשרים משמעותיים יכולים להוביל להזדמנויות קריירה חדשות, להרחבת הידע והיכולות המקצועיות, ולתמיכה וסיוע בעת הצורך. אציין כאן כי לכל התקדמות /או צמיחה בכיוון מקצועי מסויים, חייבת להיות רשת מקצועית ענפה שתעזור, תתמוך ותקדם אותנו בדרך בה נבחר. ולא, אלה לא בהכרח בני המשפחה והחברים הקרובים ביותר.

נקודה חשובה נוספת, מוטיבציה פנימית היא מרכיב מרכזי בהצלחה בלמידה ופיתוח מקצועי. כאשר אנו מונעים ממוטיבציה פנימית, אנו נוטים להיות סקרנים יותר, לשאול שאלות, ולהיות מעורבים יותר בתהליך הלמידה. זה מוביל להתמדה ולמחויבות גבוהה יותר ללמידה ופיתוח מקצועי, גם כאשר התהליך מאתגר ודורש זמן ומאמץ. במיוחד כאשר הנושא הנלמד מעניין אותנו. מוטיבציה פנימית עוזרת לנו לראות את הלמידה כתחום בעל ערך בפני עצמו, ולא רק כאמצעי להשגת מטרות חיצוניות. זה מקנה לנו תחושת סיפוק והנאה מהלמידה, מה שמגביר את ההתמדה והמחויבות לתהליך.

מוטיבציה פנימית יכולה להיות גורם מכריע בהתמודדות עם כישלונות וסטגנציה בקריירה. כאשר אנו מונעים ממוטיבציה פנימית, אנו נוטים לראות כישלונות כאתגרים והזדמנויות ללמידה ושיפור. מוטיבציה עוזרת לנו להתמקד במטרות ארוכות טווח ולא להיכנע לתסכולים רגעיים. כמו כן, מוטיבציה פנימית מעודדת אותנו לנסות שוב ושוב, ללמוד מטעויות, ולחפש דרכים חדשות לפתרון בעיות. זה מאפשר לנו להתמודד עם תקופות של סטגנציה בקריירה ולמצוא דרכים לחדש ולהתקדם.

לצד כל הנאמר, מוטיבציה פנימית היא מנוע חשוב ליצירתיות וחדשנות. כאשר אנו מונעים ממוטיבציה פנימית, אנו נוטים להיות פתוחים יותר לרעיונות חדשים, לחשוב מחוץ לקופסה, ולחקור תחומים חדשים. מוטיבציה פנימית עוזרת לנו להרגיש בנוח לקחת סיכונים ולנסות דברים חדשים, מה שמוביל לחדשנות ויצירתיות, וכמובן כאשר כל אלה מתקיימים, הפחד משינוי קטן ואני מסוגים לראות את ההזדמנות בשינוי בדיוק מתוך החוויה והמחשבה היצירתית בהקשר זה. מחקרים מראים שעובדים המונעים ממוטיבציה פנימית נוטים להיות יותר יצירתיים וחדשניים בעבודתם. הם מעורבים יותר בתהליך היצירה, נוטים לשתף פעולה עם אחרים, ולהיות פתוחים לביקורת בונה, מה שמוביל לתוצאות יצירתיות וחדשניות.

לאחרונה פנו אלי לא מעט אנשים אשר מנסים לדייק את דרכם בשוק העבודה מתוך מקצוע קיים או אפילו למידת מקצוע חדש או משיק. שילוב בין מוטיבציות אישיות לבין דרישות שוק העבודה יכול להיות מאתגר, אך אפשרי. חשוב לזהות את הערכים והשאיפות האישיות שלנו ולהתאים אותם למטרות הקריירה שלנו. אפשר להשתמש בכלים כמו ייעוץ קריירה, הערכה עצמית, והצבת מטרות ברורות כדי לשלב בין המוטיבציות האישיות לדרישות השוק. בנוסף, ניתן לחפש מקומות עבודה המעריכים את המוטיבציות האישיות שלנו ומציעים הזדמנויות לצמיחה והתפתחות אישית. חשוב להיות גמישים ולהתאים את המטרות האישיות לשינויים בשוק העבודה, ולחפש הזדמנויות חדשות שמתאימות למוטיבציות שלנו.

ואם שיניי קריירה, או שינוי מקום עבודה, חשוב מאוד להציג את המוטיבציה ואת האמביציה בראיון העבודה. מוטיבציה גבוהה יכולה להשפיע בצורה חיובית על היכולת שלנו להציג את עצמנו בצורה אפקטיבית בראיונות עבודה. כאשר אנו מונעים ממוטיבציה פנימית, אנו נוטים להיות יותר בטוחים בעצמנו וביכולתנו להציג את הכישורים והיכולות שלנו. מוטיבציה עוזרת לנו להתמקד בנקודות החוזק שלנו ולשדר ביטחון עצמי ואמונה ביכולות שלנו. כאשר המענה שלנו לשאלות יהיה בטוח ויציב בראיון העבודה, זה מעיד על מוטיבציה גבוהה, הכרה ביכולתנו ורצון להשתלב באותה עבודה. בנוסף, מוטיבציה פנימית עוזרת לנו להתכונן היטב לראיונות עבודה, ללמוד על החברה והעמדות הפתוחות, ולהציג את עצמנו בצורה שמתאימה למטרות הקריירה שלנו. זה מגדיל את הסיכוי להצליח בראיונות עבודה ולהשיג את המשרות הרצויות. ככלל, הכנה לראיון עבודה הוא פרט חשוב מאוד אשר מקדם את ההצלחה שלנו בראיון כאשר נוכל להשתמש ולהציג דוגמאות הרלוונטיות לעולם התוכן בחברה אליה אנחנו מתראיינים, הנגשת הנקודות החשובות והרלוונטיות מתוך קורות החיים לאותו תפקיד ספציפי אליו אנחנו מתמיינים באופן ספציפי לאותה חברה.

אחת השאלות הריטיות המעסיקות היום אנשים בשוק העבודה היא היכולת לאזן בין זמן המשפחה והפעילויות המשפחתיות לזמן הקריירה והעיסוק. הוכח כי מוטיבציה גבוהה יכולה לעזור לנו לאזן בין קריירה לחיים אישיים. כאשר אנו מונעים ממוטיבציה פנימית, אנו נוטים להיות מודעים יותר לצרכים האישיים שלנו ולחשיבות האיזון בין עבודה לחיים אישיים. מוטיבציה עוזרת לנו לקבוע גבולות ברורים בין עבודה לחיים אישיים ולשמור על האיזון הנדרשת ליכולתנו לתפקד היטב בשני התחומים.

בהסתכלות אינדיבידואלית, מוטיבציה פנימית עוזרת לנו לזהות את התחומים בהם אנו מצטיינים ולפתח כישורים ייחודיים. כאשר אנו מונעים ממוטיבציה פנימית, אנו נוטים להשקיע יותר זמן ומאמץ בתחומים שמעניינים אותנו ולהתמקד בפיתוח הכישורים שלנו. זה מאפשר לנו להבחין בכישרונות וביכולות ייחודיות ולמצוא דרכים לשפר ולנצל אותם באופן מיטבי. הוכח כי אפשר להשתמש במוטיבציה ככלי לזיהוי כישורים ייחודיים על ידי ביצוע הערכה עצמית ושאלת שאלות כמו: מה אני נהנה לעשות? באילו תחומים אני מצליח? מהן התגובות שאני מקבל מהסביבה על הכישורים שלי? לאחר זיהוי הכישורים הייחודיים, ניתן לבנות תוכנית פעולה לפיתוחם, כולל למידה נוספת, השתתפות בסדנאות או הכשרות, ותרגול מתמשך. לצורך כך, שאילת השאלות דומה למודל הקיפוד והשועל אשר ממקד את הנקודות המשיקות בין 3 השאלות: מה מניע את המנוע המקצועי שלי?, מהו הדבר אשר אוכל להצטיין בו יותר מכל אחד אחר?, מהם הדברים המסעירים והמלהיבים אותי ביותר. מיצאו את נקודת ההשקה בין התשובות לשלושת השאלות ותמצאו את תכונת הקיפוד שלכם, מקור המוטיבציה. כל מה שלא נמצא בנקדת השקה זו – הינו רעשי רקע אשר עלול להוריד מוטיבציה....

בשלב זה אציין נקוד חשובה מאוד: לחץ ושחיקה בעבודה הם אתגרים נפוצים שיכולים להשפיע על הביצועים והבריאות הכללית שלנו. מוטיבציה פנימית יכולה להיות גורם משמעותי בהתמודדות עם לחץ ושחיקה. כאשר אנו מונעים ממוטיבציה פנימית, אנו נוטים לראות את העבודה שלנו כבעלת משמעות ולמצוא סיפוק בתהליך עצמו, מה שמפחית את הלחץ ומגביר את ההתמדה. כדי להתמודד עם לחץ ושחיקה, חשוב לזהות את הגורמים שמביאים ללחץ ולנקוט צעדים להפחתתם. ניתן להשתמש בשיטות כמו מדיטציה, פעילות גופנית, ושמירה על איזון בין עבודה לחיים אישיים כדי להפחית את הלחץ. כמו כן, חשוב לבנות מערכת תמיכה חזקה ולחפש סיוע בעת הצורך, כמו ייעוץ מקצועי או תמיכה חברתית.


סיכום ביניים: מוטיבציה היא כוח מניע מרכזי בחיינו המקצועיים והאישיים. היא משפיעה על היכולת שלנו לקבל החלטות קריירה מושכלות, למצוא סיפוק ואושר בעבודה, לבנות רשת קשרים מקצועית, ולהתמיד בלמידה ופיתוח מקצועי. מוטיבציה גם עוזרת לנו להתמודד עם כישלונות וסטגנציה בקריירה, להיות יצירתיים וחדשניים, ולהציג את עצמנו בצורה אפקטיבית בראיונות עבודה. בנוסף, מוטיבציה יכולה לסייע לנו לשלב בין מוטיבציות אישיות לדרישות שוק העבודה, לאזן בין קריירה לחיים אישיים, לזהות ולפתח כישורים ייחודיים, ולהתמודד עם לחץ ושחיקה בעבודה. על ידי פיתוח מוטיבציה פנימית וחיצונית בצורה מאוזנת, נוכל לשפר את הביצועים והסיפוק שלנו בחיים המקצועיים והאישיים.


את המשך המאמר העוסק במוטיבציה, יצירתה ושימורה, כתבתי תוך התייחסות לספרים כמו "Master Your Motivation" מאת Thibaut Meurisse ו-"The Art of Motivation" מאת Laido Ditmar, מהם ניתן ללמוד כלים ושיטות לפיתוח מוטיבציה והיישום שלה בחיינו המקצועיים והאישיים. בעזרת מוטיבציה גבוהה ונכונה, נוכל להשיג מטרותינו, להתמודד עם אתגרים, ולחיות חיים מספקים ומאושרים יותר.

הספר "Master Your Motivation" מאת Thibaut Meurisse עוסק ברעיון המרכזי שמוטיבציה היא כלי שניתן לשלוט בו ולפתח אותו כדי להשיג את המטרות האישיות והמקצועיות. הספר מציג תובנות וטכניקות שיעזרו לקוראים להבין, להגביר ולשמור על המוטיבציה שלהם לאורך זמן. הספר "The Art of Motivation" מאת Laido Ditmar מציג גישה מעמיקה ופרקטית להבנת המוטיבציה האישית ולשיפור היכולת המוטיבציונית בעבודה ובחיים הפרטיים. הספר מנתח את הגורמים המשפיעים על מוטיבציה ומציע כלים יישומיים לשימורה ולשיפור הביצועים.


להלן הטיעונים המרכזיים לגבי מוטיבציה משני הספרים.  מיד אחריהם אמנה מספר כלים פרקטיים לבניית מוטיבציה ושימוריה באופן עצמי ואצל אחרים (עבור מנהלים, למשל).

1. מוטיבציה פנימית מול חיצונית: חשוב להבין את ההבדל בין מוטיבציה פנימית (המונעת משאיפות, ערכים ותחושת משמעות פנימית) לבין מוטיבציה חיצונית (המונעת מתגמולים חיצוניים כמו כסף או הכרה). Meurisse טוען כי מוטיבציה פנימית היא ברת קיימא ועמידה יותר.

2. הבנת המוטיבציה האישית: כל אדם צריך לזהות את מקורות המוטיבציה הפנימיים שלו. זה כולל הבנה של מה שמניע אותו, מהן השאיפות והערכים האישיים, וכיצד אלה משפיעים על תחושת המשמעות והסיפוק בעבודה. (ניתן להיעזר במודל הקיפוד והשועל אשר צוין לעיל.

3. יצירת הרגלים נכונים: הרגלים הם הכוח המניע מאחורי התנהגויות יומיומיות. יצירת הרגלים טובים ומועילים תומכת במוטיבציה ויוצרת בסיס יציב להצלחה ארוכת טווח. ההרגלים מונעים מתוך הבנה ברורה של משמעות ושל המענה לשאלה ה"למה?". כאשר המענה לשאלה זו ברור והמשמעות ברורה, לצד רצון חזק ואינטרס המחזק את אמיל"י – אני מה יוצא לי, ההרגל החדש יבנה ואותו אדם יזכה להניח תשתית ויסודות חזקים וברורים להרגים מקדמי מוטיבציה.

4. הבנת הגורמים הפסיכולוגיים: Ditmar מדגיש את החשיבות של הבנת הגורמים הפסיכולוגיים שמשפיעים על מוטיבציה. הוא טוען שמוטיבציה נובעת מצרכים בסיסיים כמו הצורך בהישגים, אוטונומיה, והכרה חברתית. בספר "The Art of Motivation" מאת Laido Ditmar, נדונים מספר גורמים פסיכולוגיים המהווים את הבסיס למוטיבציה אישית ומקצועית. גורמים אלו כוללים צרכים בסיסיים, רגשות, אמונות ומחשבות המניעים את האדם לפעולה. הצורך בהישגים: הצורך בהישגים הוא גורם פסיכולוגי משמעותי המניע אנשים לשאוף למצוינות ולהשגת מטרות. אנשים בעלי צורך גבוה בהישגים נוטים להציב לעצמם מטרות מאתגרות ולעבוד קשה כדי להשיגן. תחושת הצלחה והשגת מטרות מספקת להם תחושת סיפוק והגשמה. אוטונומיה: הצורך באוטונומיה הוא מרכיב חשוב במוטיבציה פנימית. אנשים נוטים להיות יותר מונעים כאשר הם מרגישים שיש להם שליטה על תהליכי העבודה וההחלטות שלהם. תחושת האוטונומיה מגבירה את המחויבות והמעורבות בעבודה. הכרה חברתית: הצורך בהכרה חברתית ובתחושת שייכות משפיע רבות על המוטיבציה. אנשים מחפשים הכרה ותמיכה מהסביבה שלהם, בין אם מדובר בקולגות, מנהלים או משפחה. הכרה ותמיכה מעודדים אנשים להמשיך ולהשקיע מאמצים. תחושת משמעות: הצורך בתחושת משמעות הוא גורם מרכזי במוטיבציה. כאשר אנשים מרגישים שהעבודה שלהם בעלת משמעות ותורמת למשהו גדול יותר, הם נוטים להיות יותר מונעים ומחויבים. תחושת משמעות מעניקה לאנשים מטרה וכיוון, ומספקת תחושת סיפוק והגשמה.

5. הבדלים אישיים במוטיבציה: הספר מציין שהמוטיבציה משתנה מאדם לאדם. כל אחד מונע מדברים שונים, ולכן חשוב להבין את המניעים האישיים והייחודיים של כל אדם.

מוטיבציה פנימית מול חיצונית: ישנם אנשים שמונעים בעיקר ממוטיבציה פנימית, כלומר מתחושת משמעות פנימית ושאיפות אישיות. לעומתם, ישנם אנשים שמונעים בעיקר ממוטיבציה חיצונית, כלומר מתגמולים חיצוניים כמו כסף, מעמד או הכרה. אישיות: תכונות אישיות כמו פתיחות לחוויות, מצפוניות, מוחצנות, נועזות, ורגישות משפיעות על רמת המוטיבציה. אנשים בעלי מצפוניות גבוהה, למשל, נוטים להיות יותר מסורים ומתמידים במטרותיהם. ערכים ואמונות: ערכים ואמונות אישיים משפיעים על המוטיבציה. אנשים שמאמינים בערך העבודה הקשה, למשל, נוטים להיות יותר מונעים להצליח ולהשקיע מאמצים. חוויות עבר: חוויות העבר של האדם, כולל הצלחות וכישלונות, משפיעות על רמת המוטיבציה. חוויות הצלחה נוטות להגביר את הביטחון העצמי והמוטיבציה, בעוד שחוויות כישלון עלולות לדכא אותם.

6. השפעת הסביבה: Ditmar מצביע על כך שהסביבה שבה אנו פועלים משפיעה רבות על המוטיבציה שלנו. סביבה תומכת, הכוללת עמיתים מעודדים ומנהלים מתחשבים, יכולה להגביר מוטיבציה. נוכל להבדיל בין הגורמים המעודדים מוטיבציה במקום העבודה, לבין גורמים המעכבים את המוטיבציה.

גורמים סביבתיים המעודדים מוטיבציה : תמיכה חברתית: סביבה הכוללת תמיכה חברתית חזקה מעודדת מוטיבציה. תמיכה מעמיתים, מנהלים ובני משפחה מספקת לאדם את התמיכה הרגשית והמעשית הנדרשת להצלחה. הכרה והערכה: מתן הכרה והערכה על עבודה קשה והישגים מגביר את המוטיבציה. אנשים מרגישים מוערכים ומעודדים להמשיך ולהשקיע מאמצים. אפשרויות לצמיחה והתפתחות: סביבה המספקת הזדמנויות לצמיחה והתפתחות מקצועית תורמת למוטיבציה. אנשים מחפשים הזדמנויות ללמוד ולהתקדם, וסביבה המאפשרת זאת מגבירה את המוטיבציה. תרבות ארגונית חיובית: תרבות ארגונית המעודדת תקשורת פתוחה, שיתוף פעולה וכבוד הדדי תורמת למוטיבציה. אנשים מרגישים חלק מצוות ותורמים לסביבה חיובית ומעוררת.


גורמים סביבתיים מעכבים מוטיבציה: לחץ ושחיקה: סביבה הכוללת לחץ גבוה ושחיקה מעכבת מוטיבציה. עומס עבודה מוגזם, חוסר משאבים ותמיכה, ושעות עבודה ארוכות גורמים לעייפות ושחיקה, מה שפוגע במוטיבציה ובביצועים. חוסר אוטונומיה: סביבה שבה אין לאדם שליטה על תהליכי העבודה וההחלטות שלו מעכבת מוטיבציה. אנשים מרגישים חסרי אונים ומאוכזבים כאשר הם אינם יכולים להשפיע על עבודתם. חוסר הכרה והערכה: חוסר הכרה והערכה על מאמצים והישגים מדכא מוטיבציה. אנשים מרגישים שלא מעריכים את תרומתם, מה שמוביל לתחושת חוסר משמעות וירידה במוטיבציה. קונפליקטים ומתח: סביבה ארגונית שבה יש קונפליקטים ומתח בין עמיתים או מנהלים מעכבת מוטיבציה. אנשים מרגישים לא בנוח ולא נתמכים, מה שמשפיע לרעה על המוטיבציה והביצועים.

לאחר שהבנו את מהות המוטיבציה, ולמה חשוב לנו כ"כ לייצר אותה ולשמור עליה, להלן רשימת כלים פרקטיים בהם נוכל להיעזר על מנת ליצור מוטיבציה פנימית וחיצונית


כלים פרקטיים ליצירת מוטיבציה

1. הצבת מטרות ברורות ומאתגרות: Meurisse מדגיש את החשיבות של הצבת מטרות ברורות, ספציפיות ומאתגרות שיכולות להניע אותנו לפעול ולהתקדם. מטרות צריכות להיות מחולקות למשימות קטנות וברורות כדי להקל על התהליך ולהגביר את תחושת ההישג.

2. תחזוק משמעת עצמית: משמעת עצמית היא מרכיב מרכזי בהשגת מטרות ושמירה על מוטיבציה. Meurisse מציע טכניקות שונות לשיפור המשמעת העצמית, כמו פיתוח הרגלים יומיומיים, ניהול זמן יעיל, והצבת סדרי עדיפויות.

3. ניהול אנרגיה אישית: הספר מדבר על החשיבות של ניהול אנרגיה ולא רק זמן. זה כולל שמירה על איזון בין עבודה למנוחה, תזונה נכונה, פעילות גופנית ושינה מספקת, כדי להבטיח שאנו במיטבנו בכל עת.

4. הצבת מטרות חכמות: Ditmar מציע להשתמש בשיטת SMART (ספציפיות, מדידות, השגה, רלוונטיות, זמן) להצבת מטרות. מטרות חכמות מספקות כיוון ברור ומניעות לפעולה.

5. חיזוקים חיוביים: מתן חיזוקים חיוביים על הצלחות קטנות וגדולות הוא כלי יעיל לשמירת מוטיבציה. Ditmar מדגיש את החשיבות של הערכה והכרת תודה על הישגים.

6. פיתוח הרגלים בריאים: פיתוח הרגלים יומיים כמו מדיטציה, פעילות גופנית וכתיבת יומן יכול לשפר את המוטיבציה וליצור בסיס יציב להתקדמות.


אז לאן היא נעלמת המוטיבציה, ולמה? להלן מספר גורמים להיעלמות המוטיבציה וכן מספר הצעות כיצד לשמר אותה:

1. שחיקה ולחץ: שחיקה ולחץ הם גורמים משמעותיים להיעלמות המוטיבציה. הספר מציע טכניקות לניהול לחץ, כמו מדיטציה, יוגה, ופעילויות מרגיעות אחרות, כדי להפחית את השחיקה ולשמור על מוטיבציה גבוהה.

2. חוסר תחושת התקדמות: חוסר תחושת התקדמות יכול לדכא מוטיבציה. Meurisse ממליץ על קביעת אבני דרך קטנות ותחושת השגי דרך כדי להרגיש התקדמות מתמדת.

3. חוסר משמעות בעבודה: חוסר תחושת משמעות בעבודה יכול להוביל לאיבוד מוטיבציה. הספר מציע למצוא דרכים להכניס משמעות אישית לעבודה, כמו להתמקד במטרות גדולות יותר, לסייע לאחרים ולהשתתף בפרויקטים שמעניינים ומספקים.

4. עייפות ושחיקה: עייפות ושחיקה הם גורמים מרכזיים להיעלמות המוטיבציה. Ditmar ממליץ לשמור על איזון בין עבודה למנוחה ולהקפיד על פעילות גופנית ושינה מספקת.

5. חוסר תחושת התקדמות: תחושת תקיעות יכולה לדכא מוטיבציה. הספר מציע לחלק מטרות גדולות למשימות קטנות ולחגוג כל הישג כדי להרגיש התקדמות מתמדת.

6. סביבה שלילית: סביבה שלילית יכולה לפגוע במוטיבציה. Ditmar מציע ליצור סביבה תומכת ומעוררת, הכוללת אנשים חיוביים, מרחב עבודה נעים, ותמיכה מהמנהלים והעמיתים.


אחד הקשיים של מנהלים מקצועיים, מובילי צוותים ומנהלי משאבי אנוש היא השאלה האם יוכלו לבנות את המוטיבציה את העובדים שלהם, וכיצד? הנה כמה תשובות לשאלה זו:

1. יצירת סביבה תומכת ומעוררת: מנהלים יכולים ליצור סביבה עבודה שמעודדת מוטיבציה על ידי יצירת תרבות ארגונית חיובית, תמיכה בעובדים, והכרת תודה על עבודה קשה ומאמץ.

2. הצבת מטרות ברורות ומאתגרות: מנהלים צריכים לעזור לעובדים להציב מטרות ברורות ומאתגרות, ולספק להם כלים ותמיכה להשגתן. זה כולל מתן משוב תכוף ובניית תוכניות פיתוח אישיות.

3. זיהוי וחיזוק מוטיבציה פנימית: מנהלים יכולים לעזור לעובדים לזהות את מקורות המוטיבציה הפנימיים שלהם ולחזק אותם. זה כולל הבנה של הערכים והשאיפות האישיות של העובדים, ומתן הזדמנויות לצמיחה ופיתוח שמתאימות לערכים ולשאיפות אלה.

4. מתן אוטונומיה וגמישות: מתן אוטונומיה וגמישות בעבודה יכולה להגביר את המוטיבציה הפנימית של העובדים. כאשר עובדים מרגישים שיש להם שליטה על עבודתם, הם נוטים להיות יותר מונעים ומחויבים.

5. הצבת מטרות ברורות: מנהלים צריכים לסייע לעובדים בהצבת מטרות ברורות ומאתגרות, ולספק להם את הכלים והמשאבים הדרושים להשגתן.

6. תמיכה והכרה: מתן תמיכה והכרה לעובדים על מאמציהם והישגיהם מגביר את המוטיבציה. Ditmar מדגיש את החשיבות של מתן משוב חיובי ומתן הזדמנויות לצמיחה והתפתחות.

7. העברת אוטונומיה: מתן אוטונומיה וגמישות לעובדים בעבודתם יכול לשפר את המוטיבציה. כאשר עובדים מרגישים שיש להם שליטה על תהליכי העבודה שלהם, הם נוטים להיות מחויבים ומונעים יותר.

8. יצירת סביבה חיובית: מנהלים יכולים ליצור סביבה עבודה חיובית ותומכת על ידי עידוד תקשורת פתוחה, קידום שיתופי פעולה, והפחתת גורמי לחץ.

9. הבנת המניעים האישיים: מנהלים צריכים להבין את המניעים האישיים של כל עובד. זה כולל שיחות פתוחות ואישיות עם העובדים, זיהוי הערכים והשאיפות שלהם, והתאמת הגישה הניהולית בהתאם.

10. יצירת סביבה תומכת: מנהלים צריכים ליצור סביבה תומכת ומעודדת הכוללת תמיכה רגשית ומעשית, הכרה והערכה על מאמצים והישגים, ומתן אפשרויות לצמיחה והתפתחות מקצועית.

11. מתן אוטונומיה וגמישות: מתן אוטונומיה וגמישות בעבודה משפר את המוטיבציה הפנימית של העובדים. מנהלים צריכים לאפשר לעובדים לקבל החלטות עצמאיות ולנהל את עבודתם בצורה גמישה.

12. ניהול לחץ ושחיקה: מנהלים צריכים להקפיד על ניהול לחץ ושחיקה בעבודה. זה כולל איזון בין עומס העבודה, מתן תמיכה ומשאבים נדרשים, והבטחת שעות עבודה מאוזנות.

13. פתרון קונפליקטים: מנהלים צריכים לפתור קונפליקטים ומתח בין עובדים בצורה יעילה ומהירה. יצירת סביבה ארגונית חיובית ותקשורת פתוחה מסייעת בהפחתת קונפליקטים ומתח.


סיכום: המוטיבציה כגורם מרכזי בקבלת החלטות קריירה, סיפוק בעבודה והצלחה מקצועית  ואישית.

מוטיבציה היא הכוח הפנימי המניע אותנו לפעולה ולהשגת מטרות. היא ממלאת תפקיד מרכזי ביכולת שלנו לקבל החלטות קריירה מושכלות, ברמת הסיפוק והאושר בעבודה, וביכולת להתמיד ולהתקדם בתהליכי למידה ופיתוח מקצועי. בספריהם של Thibaut Meurisse ("Master Your Motivation") ו-Laido Ditmar ("The Art of Motivation"), נדונים גורמים שונים המשפיעים על המוטיבציה האישית והמקצועית, הכלים לשימור המוטיבציה, והדרכים בהן מנהלים יכולים להגביר את המוטיבציה של עובדיהם. בכתיבת המאמר נגעתי בכמה נושאים שמעסיקים לא מעט את המנהלים בארגונים, וכיועצת ארגונית אוכל לומר בצורה בטוחה שגם הקולגות שלי שואלים את עצמם לא מעט כיצד ניתן להתגבר על מכשול המוטיבציה. כך למשל ההשפעה של מוטיבציה על קבלת החלטות קריירה מושכלות תופיע באופן ישיר ומשמעותי. מוטיבציה מספקת לנו את הכוח הפנימי הנדרש לקבל החלטות קריירה מושכלות. היא מאפשרת לנו להציב מטרות אישיות ומקצועיות ברורות, לשאוף להשגתן, ולבצע בחירות המתאימות לערכים ולשאיפות שלנו. כאשר אנו מונעים ממוטיבציה פנימית, אנו נוטים לבחור בקריירות שמספקות לנו תחושת משמעות והגשמה אישית, מה שמוביל להצלחה מקצועית ולסיפוק בעבודה. בנוסף לכך, נוכח שקיים קשר ישיר בין מוטיבציה לסיפוק ואושר בעבודה. מוטיבציה גבוהה קשורה קשר ישיר לרמת הסיפוק הגבוהה ורמת האושר בעבודה. כאשר אנו מרגישים מונעים ומחויבים, אנו נוטים להיות מעורבים יותר בעבודתנו, להרגיש סיפוק מההישגים ולהיות שמחים בעבודתנו. ספרו של Ditmar מדגיש את החשיבות של צרכים פסיכולוגיים כמו הצורך בהישגים, אוטונומיה והכרה חברתית, אשר משפיעים על רמת המוטיבציה והסיפוק בעבודה. עם זאת, עלינו לעיתי להיות מודעים, לזהות ואף להתמודד עם גורמים שמדכאים מוטיבציה. לזיהוי והתמודדות עם גורמים שמדכאים מוטיבציה יש חשיבות רבה בתהליך תכנון הקריירה. בין הגורמים העיקריים ניתן למנות עייפות ושחיקה, חוסר תחושת התקדמות, וסביבה שלילית. ספריהם של Meurisse ו-Ditmar מציעים כלים לזיהוי גורמים אלו, כמו ניהול זמן ואנרגיה, הצבת מטרות חכמות, ושמירה על סביבה עבודה תומכת וחיובית.

במקביל לאמור, ציינתי את הקשר הישיר למשמעותה של בניית רשת קשרים מקצועית, פעולה אשר הוכחה כמשפיעה ישירה על רמת המוטיבציה. מוטיבציה גבוהה תורמת גם לבניית רשת קשרים מקצועית ומתוך כאן ניתן להבין שהחיבור המקצועי עובד לשני הכיוונים: בעצם בניית רשת הקשרים, ובעצם קיומה ותחזוקתה של רשת קיימת יציבה ותומכת. אנשים מונעים נוטים להיות יוזמים יותר, לשאוף להרחיב את מעגל הקשרים שלהם, ולהשקיע בבניית קשרים מקצועיים משמעותיים. כמנהלים כמובן שנוכ לתמוך בבניית רשת קשרים טובה בעזרת שליחת העובדים לכנסים מקצועיים בתחומי עבודתם, אשר יעזרו להם בבניית המיתוג המקצועי והרישות, לצד הבאת חדשנות וידע מעודכן ורלוונטי לארגון. ספריהם של Meurisse ו-Ditmar מדגישים את החשיבות של התמדה ומחויבות בבניית רשת קשרים מקצועית, אשר תורמת להצלחה ולצמיחה מקצועית. עוד ברמה האישית, ניכרת השפעת המוטיבציה על ההתמדה בתהליכי למידה ופיתוח מקצועי. מוטיבציה היא הכוח המניע שמאפשר לנו להתמיד בתהליכי למידה ופיתוח מקצועי. כאשר אנו מונעים ממוטיבציה פנימית, אנו נוטים להשקיע זמן ומאמץ בלמידה, לפתח כישורים חדשים ולהתקדם מקצועית. Ditmar מציין שכלים כמו הצבת מטרות חכמות, חיזוקים חיוביים ופיתוח הרגלים בריאים פיסית ומנטלית (הרגלי למידה) מסייעים בשימור המוטיבציה ובהתמדה בלמידה ופיתוח מקצועי. לצד התפתחות וצמיחה אישית כמובן שקיית התיחסות להתמודדות עם כישלונות ותקיעות (סטגנציה) בקריירה וברצון להתפתח. מוטיבציה גבוהה מסייעת בהתמודדות עם כישלונות ותקיעות בקריירה. כאשר אנו מונעים ומחויבים, אנו נוטים לראות בכישלונות הזדמנות ללמידה ולשיפור, ולא מכשול. Meurisse מציין שהיכולת לשמור על מוטיבציה גם בזמנים קשים היא המפתח להתמודדות עם כישלונות ולהתקדמות מחודשת בקריירה. באופן כללי ברמה הארגונית, נוכל לראות את הקשר בין מוטיבציה ליצירתיות וחדשנות. כך מוטיבציה גבוהה מעודדת יצירתיות וחדשנות בתחום העיסוק ברמת התפתחות העובד והתעדכנות בדרכי עבודה חדשות בשוק. כאשר אנו מונעים ממוטיבציה פנימית ומרגישים תחושת משמעות בעבודה, אנו נוטים לחשוב בצורה יצירתית, לחדש ולהציע פתרונות מקוריים. Ditmar מדגיש את החשיבות של סביבה תומכת המעודדת יצירתיות וחדשנות.

אז לאחר שסיכמתי ברמה אישית וברמה ארגונית הכוללת, ניתן יהיה לראות את הקשר בין השניים ע"י שילוב בין מוטיבציות אישיות לדרישות שוק העבודה. שילוב בין מוטיבציות אישיות לדרישות שוק העבודה הוא המפתח להצלחה מקצועית ולסיפוק אישי. חשוב להבין את הערכים והשאיפות האישיים שלנו ולשלבם עם הדרישות והאתגרים בשוק העבודה. Ditmar מציע למנהלים לסייע לעובדיהם בהצבת מטרות אישיות ומקצועיות המתאימות לערכים ולשאיפות שלהם (ניתן כמובן להיעזר במודל השועל והקיפוד שצויין במאמר).

חשוב לזכור, כאשר קיימת מוטיבציה פנימית אך הארגון ככלל והמנהל הישיר בפרט לא נותן מקום להתפתחות העובד לצד השאיפות והערכים האישיים שלו, נבחין במגמה להתבוננות על מצב השוק ובחינת הצעות אשר יגיעו ממתחרים או מחברות אחרות. מכאן נראה מקום לחשיבה על השפעת מוטיבציה על הצגה אפקטיבית בראיונות עבודה, עבור העובד שבוחן הצעות רלוונטיות עבורו ואשר משרתות את תוכנית ההתפתחות שלו מחוץ לחברה. במקרה זה האנרגיה שבמוטיבציה תנותב מחוץ לארגון, ואם לא יעלה על כך בצורה המהירה ביותר, יוכל לאבד עובד טוב. עבור העובד חשוב לזכור, מוטיבציה גבוהה משפיעה על היכולת שלנו להציג את עצמנו בצורה אפקטיבית בראיונות עבודה. כאשר אנו מונעים ובטוחים בעצמנו, אנו משדרים ביטחון עצמי ומוטיבציה, מה שמרשים את המראיינים ומגביר את סיכויי הקבלה לעבודה. Ditmar מציין שהכנה נכונה לראיון ושימוש בכלים כמו הצגת הצלחות והישגים מסייעים בהצגה אפקטיבית.

עוד ברמה האישית, המוטיבציה משפיעה ואף מושפעת מאלמנט האיזון בין קריירה לחיים אישיים. מוטיבציה גבוהה מסייעת בשמירה על איזון בין קריירה לחיים אישיים. כאשר אנו מונעים ומסודרים, אנו מצליחים לנהל את זמננו ביעילות ולשלב בין עבודה לפעילויות אישיות ומשפחתיות. Meurisse מציע כלים לניהול זמן ואנרגיה, אשר מסייעים בשמירה על איזון בין קריירה לחיים אישיים, אשר צוינו לעיל ובעיקר מוכרים ככלי ניהול עצמי בזמן, בסביבה של עומס משימות.

על העובד, על מנת לשמר מוטיבציה ברמה גבוהה, שתאפשר לו לשמור על אנרגיה גבוהה, מחשבות חיוביות וקשר ישיר להצלחות, לזהות ולפתח כישורים ייחודיים. מוטיבציה היא כלי לזיהוי ופיתוח כישורים ייחודיים. כאשר אנו מונעים ומחויבים, ורמת האנרגיה גבוהה אנו משקיעים בלמידה ובהתפתחות מקצועית, ומפתחים כישורים ייחודיים שמקדמים אותנו מקצועית. Ditmar מציין את החשיבות של הצבת מטרות אישיות ומקצועיות, וחיפוש אחר הזדמנויות לפיתוח כישורים חדשים.

אחת השאלות המשמעותיות איתן מתמודדים ארגונים בעידן הנוכחי הינה בעיית הלחץ והשחיקה. קצת כניסת המשימות והתפתחות הטכנולוגיה אשר משפיעה על כמות הפרויקטים הנדרשים לביצוע בו זמנים על שלל גווני התפקידים התומכים בהם (רכש, ייצור, פיתוח, מכירות וכו'...) מביאים אותנו להתמודד עם שאלת העומס והלחץ לצד הרצון והצורך באיזון. מוטיבציה גבוהה מסייעת בהתמודדות עם לחץ ושחיקה בעבודה. כאשר אנו שומרים על מוטיבציה, אנו מצליחים להתמודד עם האתגרים והלחצים בעבודה בצורה אפקטיבית ומאוזנת יותר. Meurisse מציע כלים לניהול לחץ ושחיקה, כמו מדיטציה, פעילות גופנית ושמירה על איזון בין עבודה למנוחה.

לסיכום,

המוטיבציה היא מרכיב מרכזי בהשגת הצלחה אישית ומקצועית. ספריהם של Meurisse ו-Ditmar מציעים כלים ותובנות לשיפור ושימור המוטיבציה, הן עבור עצמנו והן עבור העובדים שלנו. הבנת הגורמים הפסיכולוגיים, ההבדלים האישיים והגורמים הסביבתיים המשפיעים על המוטיבציה, היא המפתח ליצירת סביבה מעוררת מוטיבציה ולהשגת תוצאות מצוינות בקריירה ובעבודה.

****************************

במאמר דיברתי על יצירה ושימור מוטיבציה, תמיכת הנהלה בכך ואולי אפילו דרישה לשינוי ארגוני. לעיתים אלו ייתפשו כמילים גדולות לתהליכים גדולים מידיי וכתוצאה מתחושה זו תהיה הימנעות להתחלה מתוך החשש להיכשל, על אף הבנת הצורך במוטיבציה ועל אף ההתמודדות עם השאלה כיצד ניתן ליצור אותה.

לצערי מנהלים רבים טועים במחשבה שיוכלו לשנות את עובדיהם, יוכלו לגרום להם להרגיש ולחשוב בצורה בה הם חושבים, ולבנות אותם בתפקיד בדמותם עצמם. זה לא אפשרי מאחר וכל אדם הוא מיוחד וייחודי וזכאי למחשוב ולדרך הרגשה ופעולה משלו.

עם זאת, גישת קידום מוטיבציה המכילה מספר אלמנטים מאלו שציינתי במאמר לעיל יכולה לעבוד גם בצוות ספציפי ביחידה שלכם. אם אתגר בניית ושימור המוטיבציה הוא אתגר איתו אתם מתמודדים, ואם עד עכשיו השתמשתם בשיטות אחרות שלא עבדו לכם ולא הבנתם למה, אשמח לעזור.

לשם כאן אני עבורכם. שיחת התיעצות ללא עלות ניתן לקבוע כאן

****************************

יצירת קשר וכלים לאפקטיביות בנושאים נוספים, לחצו כאן.

****************************

לימודי ניהול קרובים - The Management Experience

רוצים להיות מאסטר באפקטיביות ניהולית? - לפרטים ויצירת קשר לחצו כאן.

נוח לכם שאבוא אליכם? לסדנה, לקורס, לאימון ופיתוח אפקטיביות ניהולית בתוכנית מותאמת ומדויקת לצורך שלכם - צרו קשר כאן  

או שפשוט תתקשרו ל     054-6476007    

***************************

המלצות / Recommendations:

The coaching experience with Shirley was truly exceptional. The chemistry between us was outstanding, and her ability to effectively communicate and understand my needs as a student was paramount to my progress and motivation. I felt completely at ease with Shirley and trusted her completely, which made the learning experience all the more enjoyable. I highly recommend her as a coach to anyone looking to improve and grow in their field.”

-         Omri Leuenger, Infrastructure and QA Automation manager, Fireblocks

"שירלי נתנה לי כלים אפקטיבים לשיפור העבודה שלי, טכניים ומנטלים, נתנה לי מקום להביע את תחושותיי ללא ביקורתיות ועם הבנה והכלה מלאה, היא ידעה לתת מילים לתחושות שחשתי ולמצבים שלא ידעתי איך להתמודד איתם."

– ע'. מנהלת בכירה בפירמת רו"ח

“Shirley brings great business experience and organizational understanding, enabling her to provide practical tools for dealing with daily managerial and professional dilemmas. On top of her skills and experience, She is a great listener with the nicest approach, making every session with her enjoyable and insightful.”

- T’. Senior Project Manager

"My mentor guided me how to approach different day to day situations that I had difficulties to handle. Once I implemented her techniques, I really saw a change and it helped me a lot." 

– M’. Product Manager

“I enjoyed the flexibility of Shirly and that she was a wonderful listner and gave really great tips that I could implement in my work.”

– O’. Senior Marketing manager

***************************

 

27 views0 comments

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
bottom of page