הוא: "אני רוצה להראות לך את מה שהגדרתי יחד עם המנהל שלי"
אני: "בבקשה"
הוא: מציג שקף עם טבלה על המסך...
כותרת הטבלה: OKR’s. (להלן: Objectives and Key Results).
הטבלה הציגה 5 שורות עם מטרות ויעדים כאשר אחת מהן לכדה את תשומת ליבי.
המטרה היתה: Improve Test Reliability.
ואז התחלתי לשאול שאלות על מנת לרדת לסוף דעתו:
מה זה Reliability (בפירושה המילולי אמינות), במחלקת בדיקות תוכנה – המחלקה אותה הוא מנהל?
כיצד היא נמדדת?
כיצד תדע שהטסטים שאתה מריץ אמינים?
מה בדיוק אתה מודד וכיצד תמדוד את השיפור? – הכוונה: האם יש לך נתונים נכון להיום על מנת להראות את גרף השיפור? מהו אינדקס האמינות לשם כך?
האם תריץ את המטרה הזו על כל הטסטים הכתובים – ידניים ואוטומטיים? או רק על סט ספציפי כדי לראות כיצד תוכל להבין לעומק ולדייק את הבדיקה או לוודא שאתה בכלל בכיוון?
והשאלה הכי משמעותית, לדעתי – למה לך הבדיקה הזו עכשיו ומהיכן מגיעה המטרה הזו שהגדרת לעצמך? האם יש סיבה שגורמת לך להרגיש שהטסטים שהצוות שלך כתב ומריץ לא אמינים?
למען הסר ספק וגילוי נאות, אציין שאני בעלת ידע וניסיון רב ועמוק (כ-15 שנה) בתחום בדיקות התוכנה, ובתפקידי האחרון כיהנתי בתפקיד ראש תחום QA. אך בנוסף לכך, שאלת השאלות הגיעה ממקום שבו אני מאמינה שכשאני באה לבדוק תהליך מסוים בכל תחום, וטוענת לשיפור, סימן שבנקודת הבסיס בה אני יוצאת לדרך משהו מקולקל ומכאן עליו להשתפק.
***********************************
אז בואו נדבר רגע על הגדרת מטרות ויעדים, וכן על בדיקות ביצועים והספקים (KPI’s – Key Performance Indicators) שגם אותם נרצה להגדיר עבור עצמנו ועבור הצוותים שלנו, למדוד ולראות גרף צמיחה והתפתחות (אני באופן עקרוני לא קוראת לזה שיפור – לאור ההסבר לעיל).
כשאנחנו מגדירים את המטרות והיעדים לתקופה הקרובה חשוב שנגדיר לאיזה תקופה המטרות הוצבו, כלומר מהם לוחות הזמנים בהם נצטרך לעמוד. המודל המסורתי המתקף את שיטת הגדרת המטרות והיעדים הוא מודל SMART הידוע, אך אני עובדת בשיטה טיפה שונה.
ראשית אדייק את ההבדל בין המטרות ליעדים: המטרות מראות את הכיוון. לאן אנחנו רוצים להגיע. היעדים מראים את התוצאות של הפעולות שנעשה על מנת להגיע לעבר המטרה. לכן לעולם היעדים יהיו מדידים. חייבת להיות הבנה ברורה בשלב בגדרת היעד כיצד אדע שהגעתי ליעד. כלומר, המדידה.
מכאן, שהיעד הוא נגזרת של המטרה. ולפני שנגדיר את המטרה חשוב מאוד להבין למה אנחנו רוצים להגדיר את המטרה הזו, מה העורך המוסף של השגת המטרה הספציפית הזו, וכחלק מהתמונה הגדולה – מה זה יתן לאן ולאן נרצה להתקדם משם, כאשר נשיג את המטרה.
המטרה תהיה מוגדרת במילים ברורות ולא בכותרות או במילים גדולות מידיי. בשיחתי עם אותו מנהל, היה לי ברור שהוא הולך "לרוץ בעיניים עצומות" מאחר ובין המטרה שהוגדרה כך: Improve Test Reliability לבין תהליכי המדידה והאובייקטים שהתכוון למדוד לא היה קשר כלל. לא באמת היה ברור מה הכיוון, ומה שהסביר שאותו מתכוון למדוד לא היה נותן שום אינדיקציה לגבי המטרה שהוגדרה, בהבנתי אותה בצורה הפשוטה ביותר. התוצאה במדידה עפ"י מה שתכנן היתה מראה קשר ישר בין הטסטים לאמינותם של הבודקים. כאשר קצת דיברנו על זה וניתחנו את הפער בין מה שהתכוון לבין מה שציין בטבלת ה OKR’s שלו, הוא הבין שחלילה הוא לא מטיל כל דופי בעבודתם של הבודקים, אנשי הצוות אותם הוא מנהל. על כן היה עליו לחשוב מחדש על המטרה שהוא רוצה להשיג.
דבר נוסף לשאלת לוחות הזמנים,
הוא ציין שהטבלה היא עבור הרבעון הראשון בלבד.
אציין כי כאשר לא מצוין לוח זמנים, על פי רוב טבלאות מדידת אפקטיביות מוגדרות לשנת עבודה ונמדדות כחלק מתהליך הערכה שנתי. עם זאת, אני מאוד בעד לערער את התבניות לפיהם עבדנו עד כה, ועל אחת כמה וכמה לעבוד במנות קטנות בעולם החדש, למי ששמע את הרצאת 'האתגרים של העולם החדש בניהול' שלי, אני ממליצה לעבוד במנות קטנות. להגדיר יעדים לרבעון אחד זה מצוין, כל עוד יש לך תמונת כיוון גדולה אליה תכוון כל הדרך. אציין כי כאשר אנחנו מגדירים טבלאות מדידה במודל רבעוני עלינו להטמיע במקביל רוטינות ניהוליות אשר יתמכו באותן הגדרות של מטרות קצרות טווח. אבל זה כבר למאמר הבא....
אז דיברנו על הגדרת המטרה (יכול להיתפס כ"מכבסת מילים" אבל סופר קריטי ליישום) ודיברנו על לוחות זמנים. דבר נוסף סופר חשוב לענין הגדרת טבלת OKR’s או KPI’s הוא תיאום הציפיות. לפעמים כשהמטרה נכתבת בצורה סכימטית, גבוהה, לא ברורה, מרובות אפשרויות הפרשנות. במצב כזה יכולה להיווצר אי התאמה בין מה שאני עושה לבין מה שהמנהל שלי מצפה לקבל. על כן עלי לגדיר את המטרה כאמור, בצורה ברורה מאוד, אך לצד זה לא לוותר על שיחת תיאום ציפיות מול המנהל שלי, על מנת שידע בדיוק מה הכוונה שלי בכתיבת המטרה, מה התוצר הסופי של עבודתי, ובהתאמה יוכל לחשוב איתי יחד, להוסיף מהידע שלו ולעזור לי לייעל ולדייק את שיטת העבודה שלי.
ועכשיו הזמן לגלות את המטרה שנכתבה כתוצאה מתהליך המחשבה שלי איתו, על מנת לדייק את מה שרצה באמת, על מנת למקד את הבדיקה בטסטים עצמם, בסביבת הבדיקות ולא באמינותם של האנשים עליה אין עוררין, וזו הנחת היסוד שלו כמנהל: Raise Tests Success Rate. מכאן ייגזרו היעדים המדידים.
מה דעתכם?
****************************
לימודי ניהול קרובים - The Management Experience
קורס ניהול עפ"י עקרונות הפסיכולוגיה החיובית, בשיתוף דר' קרן אור חן - לפרטים לחצו כאן.
ליווי ופיתוח מנהלים על בסיס אישי - לפרטים ויצירת קשר לחצו כאן.
אימון מנהלים בקבוצה - לפתיחת הקבוצה הקרובה לחצו כאן
נוח לכם שאבוא אליכם? לסדנה, לקורס, לאימון מנהלים מותאם ומדויק לצורך שלכם - צרו קשר כאן
Comments